Eerste transporten windmolenonderdelen iets later

02 juni 2021 Matthijs Oppenhuizen

De drivetrain van windmolen 1 is inmiddels aangekomen op locatie. Door onverwachte wegwerkzaamheden zijn de overige eerste transporten iets opgeschoven, maar deze arriveren de komende avonden en nachten. Verder moet de Graaf van Solmsweg tijdens de bouw van windmolen 1 enkele keren 's nachts tijdelijk worden afgesloten.

Eerste transporten windmolenonderdelen iets later
Een kleine wijziging in de planning: de aanvoer van de eerste onderdelen van windmolen 1 (aan de Graaf van Solmsweg) begint iets later dan gemeld in de nieuwsbrief van 22 mei. Onder andere door onverwachte wegwerkzaamheden in Duitsland waar enkele onderdelen vandaan komen, is de planning iets aangepast. De komende avonden en nachten komen volgens de nieuwe planning de eerste onderdelen aan op locatie. Wel is de drivetrain van windmolen 1 reeds aangekomen. De drivetrain is in feite een grote versnellingsbak die helpt de energie uit de wind om te zetten in elektriciteit. Deze drivetrain wordt geplaatst in de gondel, het ‘huisje’ bovenop de mast. Hieronder ziet u een foto van het afladen van de drivetrain bij windmolen 1 (tekst loopt door onder de foto, foto van Milko van Wegberg / coöperatie BWW).

2021 06 01 drivetrain RV01 2

Bouw windmolen 1 in de nacht en tijdelijke afsluiting Graaf van Solmsweg
Als eerste stap in de bouw van de windmolens worden de onderste twee mastdelen op elkaar op het fundament gezet. Dit gebeurt volgens de huidige planning bij windmolen 1, als eerste windmolen van het windpark, in de loop van volgende week. Daarvoor wordt een kleinere hijskraan ingezet. Daarna bouwt een grotere hijskraan de windmolen verder. Dat betekent dat de resterende mastdelen worden gehesen, net als onder andere de gondel, hub en wieken.

Bij windmolen 1 wordt dit hijswerk ’s nachts gedaan. Dat heeft ermee te maken dat deze windmolen dichtbij de Graaf van Solmsweg staat. Als de grote windmolenonderdelen straks worden gehesen, is het vanuit veiligheidsoverwegingen nodig om de Graaf van Solmsweg tijdens het hijsen ter hoogte van windmolen 1 tijdelijk af te sluiten voor verkeer. Daarom wordt dit ’s nachts gedaan, zodat het verkeer hier zo min mogelijk hinder van ondervindt.

Vermoedelijk zal dit hooguit enkele nachten voor komen. Doorgaans is een windmolen relatief snel gebouwd. Circa twee nachten zouden in principe genoeg kunnen zijn, mits onder andere het weer het toelaat. Bij te harde wind kan er bijvoorbeeld niet worden gehesen en moet het hijsen worden uitgesteld. Uiteraard is de Graaf van Solmsweg niet afgesloten als er niet wordt gehesen.
De huidige planning is dat in de nacht van 14 op 15 juni de grotere hijskraan de eerste onderdelen voor windmolen 1 hijst, maar dit is dus onder voorbehoud van onder andere het weer.